استقبال از جشن باستانی نوروز در کشور شاهی بلجیم
فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد

روز شنبه 19مارچ سال روان میلادی که مصادف می شود به  29  حوت  1389 هجری شمسی محفلی باشکوه به مناسبت  فرار رسیدن نوروز ، توسط انجمن فرهنگی  زنان افغان  کشور بلجیم ، به اشتراک فامیلها برپا گردیده بود . محفل ساعت 15:45 بعد ظهر در حالیکه خانم شاکره شفق ، گردانندهء محفل حضور همه را خیر مقدم گفت و با دکلمهء  سروده  نوروزی ، باب نخستین بخش برنامه را صمیمانه گشود . و سپس از خانم محموده سکندری ، ریئسهء انجمن  فرهنگی زنان افغان در بلجیم، دعوت بعمل آورد تا سخننانش را به مناسبت نوروز ، ارایه نماید . خانم

                                                                                     

محموده سکندری ، ضمن صحبت مفصل و صمیمانه اش به ارزشمندی تدویر همچو محافل که ریشه در تاریخ باستانی کشور ما افغانستان ، دارد تاکید نموده و تاثیرات مثبت آنرا بر روحیهء نوجوانان و جوانان کشورما که در خارج از کشور زندگی میکنند و برای اشنائی بهتر وعمیقتر با رسوم و عنعنات و جشن های ملی کشور ما باارزش خواند و ضمناً دید و بازدید فامیلها را در همچو محافل مایه مناسبات نیک و خوب دانست .خانم سکندری ، در زمینه بسیج زنان افغان مقیم بلجیم ، بدور انجمن  فرهنگی زنان افغان ، معلومات داده گفت که تا کنون در سه شهر بلجیم ، انجمن های زنان تاسیس شده که در سایر شهر ها نیز در آیندهء قریب انجمن فزهنگی زنان به منظور همبستگی ایجاد خواهد شد خانم سکندری ، از حوصله مندی و دقت و تلاش موثر ومثمر خانم شاکره شفق ، در ترتیب و تنظیم و براه اندازی این محفل ابراز امتنان و تشکری نمود  .

در محفل اعضای سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان مقیم بلجیم ، نیز شرکت داشتند که به نمایندگی از آنها خانم لیلما سدید ، سکرتر دوم سفارت ، پیام  تبریکی سفارت افغانستان مقیم بلجیم را به مناسبت نوروز به خوانش گرفت .

دکتر عبدالرحیم رامشگر ، شاعر خوب کشور ما با خوانش دو قعطه از سروده هایش به زبانهای دری و ازبکی به رنگینی محفل افزود متعاقباً فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد، نوشته اش  تحت عنوان " یاد خاطرات نوروزی بخیر " را به سمع حاضرین محفل رسانید . بعداً خانم گلالی ، ژورنالیست افغان ، با خواندن نوشته اش به زبان پشتو پیرامون قدامت تاریخی نوروز در کشور ما افغانستان ، پرداخت . در قسمت بعد سونیتا رحیمی ، بهشته کبیر ، نکینه رحمانی و    نیلاب حسن    هریک قسمتی از مقالهء را به خوانش گرفتند که در موردتاریخ نوروز و تجلیل از آن در کشورما معلوماتی برای اشتراک کننده های خارجی به زبان فرانسوی  ارایه داشتند . ضمناً یک تعداد از انجمن ها و اتحادیه های افغانها پیام های شانرا به مناسبت نوروز به آدرس اشتراک کننده های محفل فرستاده بودند که پیام انجمن فرهنگی شهر آرلم هالند توسط مسوول انجمن مذکور آقای شا ولی آصفی قرائت گردید . ضمنا پیام اتحادیه های افغانها مقیم هالند ، که  عنوانی انجمن زنان افغان مواصلت ورزیده بود توسط خانم شاکره شفق ، خوانده شد . در پایان بخش کنفرانس محفل خانم ثریا دقیقی ، یکی از فعالین حقوق بشر افغانستان که به کشور بلجیم سفری نموده و در محفل حضور داشتند صحبت نمودند وی تدویر همچو محافل را توسط خانم ها ابتکار خوبی دانست و افزود که این محافل مناسبات خانمها را عمیقرتر و مثمر تر میسازد .

در بخش دوم محفل نمایش دلچسپ و جالبی لباس های ملی افغانستان ، توسط دوشیزه های جوان و پسران جوان به نمایش گزاشته شد . سپس حاضرین به صرف غذا که از جانب خانمهای افغان تهیه شده بود دعوت شدند که بعد از صرف غذا و نوش جان کردن هفت میوه ، رشاد جان کبیر ، شفیق جان کبیر و احمد صمیم رحیمی ، با اجرای موسیقی فضای جشن نوروزی را معطر تر از میلودی و ریتیم های مست افغانی نمودند . جا دارد که از مهمانوازی ، ترتیب و تنظیم مسوولین سالون " هال لینسیه " به سرپرستی آقای دکتر قدیری ، سپاسگزاری نمایم که در رونق بخشیدن و ماندگاری خاطره ء از محفل نوروزی مذکور نقش بسزا داشتند . محفل حوالی ساعت هشت شب در عالمی از شادی و خوشی که ناشی از روحیه ء جشن نوروز بود به پایان رسید .


March 23rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها